Predikan 20 september 2020

Observera

Denna text publicerades första gången den 23 september, 2020. Den kan därför innehålla information eller ståndpunkter som är inaktuella. Den finns tillgänglig på hemsidan för arkivändamål.

”Tema: Endast ett är nödvändigt” Luk 10:38-42. (Hälsa i en ohälsosam tid)

En Torsten från Norsjö sa: ”Jag begriper mig inte på historien om Marta och Maria. Det är ju Marta som är hjälten. Som gör det rätta” och tog sig om hakan.

När Lukas skriver sitt evangelium sådär 60 e Kr är det också med en blinkning till den tidens församlingar. Husförsamlingar. Samlingar i hem där nog kvinnorna drog de mesta av förberedelsearbetet. Diakoni- det står ju så i texten. Diakoni betyder tjänande. Marta dras bokstavligen runt i allt som behöver göras. Vi känner igen oss i Marta. Vi beundrar Marta, lite i alla fall. Maria är mer oåtkomlig, som på en piedistal och hon drar sig undan. Jesus borde ta Martas parti men det gör han inte.

Marta är som vi. Dras med. Distraheras. Ja förnstren ska putsas. Men blommorna – sättas om. Fult i fönsterbänken. Förresten måste jag handla. Förbereda. Så har jag glömt barnen. Just som jag ska ringa kommer jag ihåg räkningarna – sista dagen. Och jobbet. Jag skulle ju skrivit klart PMet och gått igenom uppgifterna. Marta är som vi. Dras med. Sliter lite här och där. Springer på dom flesta bollar.

Nu för tiden är det ett hälsoproblem. Utmattning. Vi orkar inte hålla detta tempo hela tiden. Långvarig överansträngning och ångesten över att inte räcka till. Vi lider av prestationsbaserad självkänsla. Vår tids kultur är fylld av konstiga idéer. Jag har fått en massa Tv-kanaler i huset där jag bor. Nu har jag börjat kolla Tv:n. Trailers om ”vinna eller försvinna” Kul att vinna – mindre kul att försvinna. ”Revitotal lift” – lyfter bort rynkorna. Alla lyckosamma människor som blygt skryter om sina otroliga framgångar. Och vi tror att alla andra tycks klara allt – bara inte jag.

Hur bevara sin hälsa i en ohälsosam tid? Vad är hälsa? Hälsa är inte bara frånvaro av sjukdom. När vi har mat, kläder, bostad och livets nödtorft täckt då behöver vi något mer.

• Att stå ut med sig själv. Självföraktet. Gör om mig. Näsan för lång, brösten för stora, håret för tunt, magen för stor, framgången för liten, rösten för tunn, biceps för svag.
  • Glädje. En slags bekymmerslöshet. Känner Du glädje i Ditt liv?
  • Aktivt liv. Har Du planer för framtiden? Stort eller litet. Middag med barnen? Julen? Resan – när den nu blir.
  • Tillsammans. Vi måste vara med andra annars vissnar vi.

Marta vänder sig till Jesus: ”Säg till syrran att hon hjälper mig…” Hur svarar Jesus. Hur tror Du Marta kände sig? En kalldusch? Sprang hon bort och grät? Bet hon ihop tänderna och stretade på?

Bara en sak behövs. Vad är det? ”Lyssnade till hans ord.”

• Där skrumpnar självföraktet bort. Som en torrkuse. Varför skulle du inte stå ut med dig själv när Gud står ut med dig?
  • Varför blir jag glad av Guds ord? Varför ger de mig ljus?
  • Varför blir jag inspirerad att göra saker? Aktiv.
  • Varför förs jag tillsammans med andra av Jesus ord? Bröder och systrar hundrafalt och till det hela himmelska härskaran.

En hälsokälla finns vid Jesu fötter.

Kan vi ändra oss. Från våra Martaidéer till Mariahandlingar? Kan vi inse, som nån har sagt ”Det är mycket vi inte behöver göra”? Evangelisten Lukas tror att vi kan ändra oss. Tänk bara på liknelsen om sådden. Ordet växer i våra liv. Annat vissnar? Känner Du igen den utvecklingen hos dig själv.

Är berättelsen om Marta och Maria lösningen på vår tid stora hälsoproblem? Allt som bidrar till att ta knäcken på prestationsbaserad självkänsla är bra. Men var finns dom krafterna i vår tid? Ska vi fortsätta att piska fram överprestationer hos oss själva och våra medmänniskor?

Att våga välja den goda delen, det är utmaningen för oss.

Att våga välja det enda nödvändiga, det är utmaningen för oss.

Att våga välja bort, det är utmaningen för oss.

Sammanfattningsvis: Våra sympatier hos Marta. Vi känner igen oss. Martasinnet gör oss utmattade.

Mariasinnet väljer bort och koncentrerar sig på den goda delen. Hon väljer det enda nödvändiga. Ett tilltal som får

• Självföraktet att skrumpna
  • Glädjen att öka
  • Viljan till det goda att växa
  • Som för oss tillsammans med andra.

Nu finns det ju Marior som är som Martor. Det är ju inget dåligt med att kunna hugga i och jobba.

Men för oss alla gäller: ”Att välja det enda nödvändiga är en utmaning.”

Att våga välja bort är en utmaning för oss alla.

Det är mycket vi inte behöver göra.