Predikan 28 april 2024

Att växa i tro

Johannesevangeliet 16:5–11

Jesus sade: ”Nu går jag till honom som har sänt mig, och ingen av er frågar mig: Vart går du? utan det jag har sagt er fyller era hjärtan med sorg. Men jag säger er sanningen: det är för ert bästa som jag lämnar er.

Ty om jag inte lämnar er kommer inte Hjälparen till er. Men när jag går skall jag sända honom till er, och när han kommer skall han visa världen vad synd och rättfärdighet och dom är. Synd: de tror inte på mig. Rättfärdighet: jag går till Fadern, och ni ser mig inte längre. Dom: denna världens härskare är dömd.”

I dag är temat Växa i tro. När vi tänker på att växa är det väl framför allt växter och blommor vi tänker på, men att växa i tro kan ju också innebära att tända ett ljus. När du ska tända ljus på andra ljus behöver du göra det varsamt och lugnt, annars tänds de inte. På samma sätt är det med oss människor. I stället för att forma, tvinga, döma andra och oss själva kanske vi ska låta andras ljus få tändas på våra och vi kan tända våra ljus på andras.

Något annat som lyser är en eld, jag gillar att elda. När vi ska tända en eld behöver vi göra på rätt sätt och använda rätt sorts material. Att bara tända eld med en tändsticka på ett vedträ fungerar inte bra, vi behöver börja med några små stickor först. På samma sätt som vi ska vara varsamma när vi tänder ett ljus behöver vi vara försiktiga när vi tänder en eld. För att elden ska brinna bra och växa sig stor behövs de små stickorna. På samma sätt behövs de små människorna i vår gemenskap för att vår tro ska kunna växa och bli djupare. Vi kan inte brinna kraftfullt utan att ta hjälp av våra barns glöd och spirande eld.

Equmenia har en Växa i tro plan, som jag tycker är bra. Den utgår från fyra pedagogiska grunder:

Berättelser – dela Bibelns och kyrkans berättelser, ledarens berättelser, deltagarnas berättelser

Relationer – en varm och inkluderande gemenskap, trygga miljöer, respektfulla möten

Upplevelser – erfara Gud, uppmuntra till steg i tro, leva utgivande

Delaktighet – forma en kultur av delaktighet, undervisning för delaktighet, se och uppmuntra gåvor

Växa i tro planen utgår också ifrån fyra värderingar.

Fyra värderingar:

  1. Vi ser till alla människors lika värde och uppmärksammar och stöttar barn och unga att ta vara på sin potential genom delaktighet och engagemang.
  • Vi utrustar barn och unga för att möta livet och hjälper dem att växa till ande, kropp och själ, finna meningsfullhet och göra medvetna val.
  • Vi ger möjlighet att erfara Guds närhet, kärlek och godhet och ger på ett respektfullt sätt utrymme att forma sin väg i tro och liv.
  • Vi erbjuder en varm och inkluderande gemenskap där vi
    delar livet och erfarenheter, och där alla är välkomna.

Att få någon att växa i tro är en viktig uppgift vi har, att få någon att brinna med sin bästa ljuslåga så att den också kan spridas till andra.

Den kristna trons växt handlar om överlåtelse. Att våga sätta vår tillit till att det finns en verklighet som inte bara anpassar sig efter våra begränsningar utan kan öppna upp för andra upplevelser och erfarenheter, som gör att vi växer i vår tro. Att ta emot Hjälparen, sanningens Ande som en gåva.

I texten från Hosea får vi en fin bild av vem Gud är, han drar oss till sig med kärlekens rep och lägger oss vid kinden, och till hjärtat.

Det vi har läst från Johannesevangeliet och Första Johannesbrevet är båda texter som talar om synd och hur Anden ska försvara oss. Det kan vara lite svårt att förstå hur de här texterna har med att växa i tro. Jesus säger i sitt avskedstal att han lämnar lärjungarna. Han gör det för att lämna plats för Anden och hjälparen som ska uppenbara sanningen.

Att lämna plats innebär också förlust. Lärjungarna förlorar den omedelbara kontakten med Jesus som fysisk gestalt, till förmån för en djupare relation genom Anden.

Jesus säger att synd är att inte tro på honom. Om vi vänder oss bort från Jesus kan vi inte växa i tro. Så Anden hjälper oss att komma tillbaka till Jesus och på så sätt växa mer i tro. Anden/hjälparen är här för att ställa allt till rätta med världen. Ordet hjälparen betyder egentligen ’den som för någons talan’. Dels den som talar för lärjungarna och kyrkan, dels för sanningen och uppenbarelsen.

Det står att hjälparen ska visa världen vad synd, rättfärdighet och dom är, det kan också översättas med att tillrättavisa, överbevisa och korsförhöra världen för att påvisa vad brott, rättvisa och dom är.

Det mänskliga livet är ett ständigt sökande efter sanningen och meningen med livet. Alla människor vill betyda något – åtminstone för någon. Meningen blir i det fallet inte något statiskt. Den är i ständig förändring, utveckling och växt. Där vi får hjälp av att vara i en god relation med Gud, Jesus och den Heliga Anden.

Det är också tillsammans med andra människor som vi växer i tro och kärlek. Det är en av anledningarna till att församlingen är så viktig. Det är omöjligt att växa i kärlek i ensamhet, det är bara när man tillbringar tid med andra kristna som man har möjlighet att praktisera sin kärlek. Vi behöver varandra så som Equmenias Växa i tro plan visar. En gemenskap där vi får dela tron med varandra och samlas i bön.

När Jesus säger att vi ska bli ett är det inte ett likhetstecken utan ett gemenskapstecken som blir synligt när vi möts som vi är med våra tolkningar av livet och våra erfarenheter. Vi är alla delar i en helhet. Men det kräver något av oss i form av respekt och kärlek till vår nästa. Din och min växt i Guds närhet har en tanke, för vi är skapade till Guds avbild och Guds famn är stor som rymmer oss alla. Vi får be om mod att våga vara dem vi är och att få utrymme att växa i tro med våran egen takt i gemenskap med andra, olika som lika oss själva för att bli ett.

Genom livet förändras också tron på samma sätt som livet förändras. I vår utveckling lämnar vi det kända och invanda för att ge plats åt något nytt.

Det är genom olika förluster som tron kan utvecklas och växa. Utan detta krymper vår tro och vårt liv. I det förkrympta blir vi både tvärsäkra och osäkra. Vi vet vad vi har men inte hur det kan bli, men tron är prövande och trygg. Vi kan lita på att vår hjälpare går med oss och ser vad som är rätt och sant.  

Vi förändras, tillvaron förändras och omgivningen förändras. Tomas Tranströmer ger oss en bra bild om hur vi människor förändras genom livet.

”En ängel utan ansikte omfamnade mig och viskade genom hela kroppen: ”Skäms inte för att du är människa, var stolt! Inne i dig öppnar sig valv bakom valv oändligt. Du blir aldrig färdig, och det är som det skall ” (Ur Romanska bågar av Tomas Tranströmer).