Predikan 7 april 2024

Kristus – Herre över allt

Efesierbrevet 1:22-23

Allt lade han under hans fötter, och honom som är huvud över allting gjorde han till huvud för kyrkan, som är hans kropp, fullheten av honom som helt uppfyller allt.

Idag är temat Kristus -Herre över allt och det passar väl bra när det är 2:a söndagen i påsktiden. Då Jesus besegrade döden och blev Herre över allt. Vi läste också samma text från Jesaja som vi läste på långfredagen. Jag tycker det är en mäktig text och ord som jag blir berörd av. ”Han var föraktad och övergiven av alla, en plågad man, van vid sjukdom, en som man vänder sig bort ifrån. Han var föraktad, utan värde i våra ögon. Men det var våra sjukdomar han bar, våra plågor han led, när vi trodde att han blev straffad, slagen av Gud, förnedrad. Han blev pinad för våra brott, sargad för våra synder, han tuktades för att vi skulle helas, hans sår gav oss bot.”

Jes 53:3-5

I texten från Johannesevangeliet säger Jesus att domen över den här världen ska falla och världens härskare ska fördrivas. Det är när Jesus blir upphöjd som han blir Herre över allt. Den Herren vill vi ju verkligen ha.

En herre som tar på sig världens synd och dör för vår skull. Att följa en sådan herre är också lätt, han som har klara befallningar, rena ord och sanna och rättfärdiga stadgar. Som det beskrivs i psaltaren.

För mig gör det att jag blir lugn och känner en trygghet. Det är en förvissning om att allt ska gå rätt till, jag kan lita på att han vill mig väl. Vi behöver inte vara oroliga, Jesus står vid vår sida och vill göra allting rätt.

De verser vi läste från Efesierbrevet är en del av Paulus bön för dem. Han ber att de ska få större vishet och medvetenhet om den kraft som står till deras förfogande. Den kraften som verkade då Gud uppväckte Kristus från de döda. Det är samma kraft som vi kan använda oss av genom Jesus Kristus.

Jag förundras också av Guds storhet och Kristus som är Herre övar allt. Vem är då jag i allt detta stora, kan lilla jag vara viktig.

Jag tänker på en berättelse om Guds lilla neutron som inte kan förstå varför han som är så liten kan vara viktig. Gud förklarar att han behövs just för att fara runt inne i atomkärnan. Utan den lilla neutronen skulle inte allt det andra fungera. På samma sätt är det med oss vi kanske är ganska små och kan känna oss betydelselösa. Men för Gud är varje människa viktig och värdefull.

Gud valde att lämna sin tron i himlen och blev en av oss, han led en smärtsam död för vår skull. Herren ville inte att de som förstört och trasat sönder honom skulle straffas, inte ens när det var hans egen kropp de förstörde. ”Fader förlåt dem” bad Jesus på korset. Det är en otrolig stor nåd och kärlek. En kärlek som vi kan vila i och fångas upp av i trygghet.

Gud visar vem han är genom Jesus lidande, han väljer kärleken och nåden och placerar den högt över allt annat. Det trasiga sätts högre än det som är helt.

Jesus sitter på sin Faders högra sida, men han lämnar platsen ofta för att sträcka sig efter dig. För att du ska vila tryggt i hans hand. Jesus säger: ”Jag älskar dig. Du är mitt barn och Du är oändligt värdefull för mig.” Han vill att alla ska vara honom nära och få känna den tryggheten.

Bön:

Käre far, tack att du ser mig även då jag känner mig försvinnande liten. Du är hos mig även då jag förstört allt vackert runt mig. Du inte bara fångar mig, du drar mig till ditt hjärta. Håll mig där ett tag till. Amen